Deze 4 mineralen helpen je weerstand verhogen

Voor een goede weerstand zijn zeker 10 verschillende vitamines en mineralen nodig. Zo helpen bijvoorbeeld de vitamines C en D het immuunsysteem. Maar wist je dat mineralen net zo belangrijk zijn voor jouw weerstand. Benieuwd welke mineralen jouw weerstand helpen? We zetten ze voor je op een rijtje.

| 22 november 2023
Dame met een goede weerstand dansend in de regen

Waarom hebben we mineralen nodig?

Mineralen zijn niet alleen belangrijk voor jouw weerstand. Ze dragen onder andere ook bij aan een goede spierwerking, het op peil houden van je energie, een goede stofwisseling en aan de productie van hormonen en enzymen. Lang verhaal, kort: mineralen zijn onmisbaar voor je lichaam!

Dit zijn 4 belangrijke mineralen voor jouw weerstand:

  • - Zink
  • - Seleen
  • - IJzer
  • - Koper

Ondersteun de weerstand met zink

Niet alleen is zink belangrijk voor jouw huid, haren en nagels. Jouw weerstand heeft ook baat bij dit spoorelement. Vooral oesters en mosselen zijn rijk aan het mineraal zink. Niet zo’n liefhebber van schaal- en schelpdieren? Zink vind je ook terug in vlees, noten en pompoenpitten.

Het antioxidant Seleen

Seleen (ofwel selenium) is een belangrijk antioxidant, dat het natuurlijk afweersysteem van jouw lichaamscellen helpt. Dit mineraal is in bijna alle voedingsmiddelen aanwezig. Tonijn, paranoten en paddenstoelen bevatten veel seleen.  

IJzersterke weerstand

In de winter kun je je soms futloos en vermoeid voelen. IJzer is dan jouw grote redder. Dit mineraal helpt het gebrek aan energie te verminderen en ondersteunt daarnaast ook nog eens jouw  immuunsysteem. Dubbele winst! IJzer komt voor in twee vormen: heemijzer en non-heemijzer. Heemijzer tref je alleen aan in dierlijke voeding zoals biefstuk. Non-heemijzer vind je in zowel dierlijke als plantaardige voeding zoals spinazie en appelstroop.

Koper

Het laatste weerstandsmineraal is Koper. En hoe fijn is dit, cacao is rijk aan koper. Dus eet deze winter gerust een pure chocoladereep. Niet alleen jij, maar ook jouw weerstand wordt hier blij van!  

Mineralen in je voeding

Het goede nieuws is dat je deze mineralen in ruime mate terugvindt in voeding. Eet je gevarieerd en gezond, dan moet het geen probleem zijn om iedere dag voldoende mineralen binnen te krijgen. Is dit wel lastig? Overweeg dan aanvulling met een voedingssupplement zoals een multivitamine.  

Advies nodig?

Heb je vragen over het gebruik van voedingssupplementen? Onze deskundigen helpen je graag met een persoonlijk en vrijblijvend advies. Neem hier gratis contact met ons op.

Afbeelding door gpointstudio via Freepik